Lag yoghurten din selv!

Visste du at det går ann å lage yoghurt helt selv? Hjemme på kjøkkenbenken? Og at det atpåtill er lett som en plett og kun inneholder to ingredienser?




Og når jeg sier lett, ja så mener jeg det. Det eneste du trenger, om ikke i overflod, så ialle fall i raust mon, er tid. Det tar litt tid, men ikke den type tid som krever at du er til stede altså.
Start på søndags morgen, så er den ferdig til kvelden, og du har deilig frokost hele uka som kommer, så gjentar du prosessen neste søndag, for å sikre frokostene uka etter det og så videre og så videre. Det eneste du må huske på, er å ikke spise opp alt, for en av de to ingrediensene er nemmelig yoghurt. Eller yoghurtkultur.



Dette trenger du:
1 liter melk, jeg bruker økologisk H-melk fra Røros.
1 dl. yoghurt naturell, jeg bruker økologisk fra Røros hvis jeg ikke har min egen som jeg kan fortsette med.

Utstyr:
Et to liters norgesglass eller tilsvarende,
En stor gryte.
Et termometer (et kaffetermometer er fint, men man kan sikkert bruke andre slags termometer også).
ELLER en SousVide maskin (det er det jeg bruker når jeg lager Yoghurt. Da er det veldig lett å kontrolere tempraturen).

Hell melka i et glass. Et glass som er større enn en liter.

Sett det i en stor gryte, og fyll gryta med vann så det dekker litt over melka i glasset. Varm sakte opp til ca 45 grader.

Når tempraturen er på 45 grader tar jeg melkekrukka ut av vannbadet og erstatter ca 1/4 av det varme vannet med kaldt vann, slik at tempraturen i gryta synker,

Mens melkekrukka står trygt på benken rører man inn yoghurten med visp. Ikke visp hardt, men sørg for at den er helt blandet.

Plasser hele krukken tilbake i vannbadet, som nå er slått av, men fremdeles varmt med synkende tempratur, og la det stå der i hele 7 timer UTEN å røre i det. Vær tålmodig, den tykner IKKE før tiden har gått, og ikke i det hele tatt hvis du rører underveis.

Etter 7 timer er yoghurten klar, og kan settes i kjøleskapet og spises som den er. Hvis du vil ha en tykkere konsistens kan du helle den i et dørslag kledt med et linklede for å la den dryppe av.



Hvis du ønsker å smaksette den er det nå du gjør det. Jeg tilsetter smak rett før servering, og favoritten min er ristede nøtter, frø og litt honning.

Den blir selvfølgelig like lett dressing eller dipp hvis du hakker i litt av favoritturter og krydder, litt hvitløk, salt og pepper.

Lykke til fra frokostbordet.









Kommentarer

Populære innlegg